Gebouwen en Orgel

foto Hervormde kerk Rijsoord
De kerk
De oorspronkelijke kerk is in 1831/32 afgebroken en op dezelfde fundering weer opgebouwd. De kerk staat geregistreerd als Rijksmonument. In 2005 is de karakteristieke toren in zijn geheel gerestaureerd. (foto Jaap van Dam)
foto Verenigingsgebouw de Hoeksteen
De Hoeksteen
In 1991 is dit bijgebouw gebouwd met grote inzet van vrijwilligers. Het gebouw is aan de kerk gebouwd, telt 4 zalen en een jeugdzolder.Het interieur is in 2011 gerenoveerd.
foto Pastorie
De pastorie
Deze woning van onze predikant is gebouwd in 1932 in de typische jaren dertig stijl. Het interieur is in 2004 ingrijpend verbouwd.
foto Interieur kerk
Het orgel van de Hervormde Kerk van Rijsoord is het oudste kerkorgel van de burgerlijke gemeente Ridderkerk. In 1863 werd het orgel besteld en op 15 april 1864 in gebruik genomen. Het is gebouwd door de firma J. Bätz & Co uit Utrecht. De “Bätz-orgels” uit die tijd zijn bekend om hun goede klankkwaliteit. Vanaf 1922 wordt het orgel met behulp van een motor van lucht voorzien, daarvoor was dit de taak van een orgeltrapper. In 1923 was er een brand in de kerk, waarbij het orgel forse schade opliep. De fa. Sanders te Utrecht heeft na de brand de restauratie verzorgd. In 1973 is het orgel tijdens een grote onderhoudsbeurt uitgebreid met een vrij pedaal. Het laatste onderhoud is uitgevoerd in 1992 en daarbij is het hele binnenwerk gedemonteerd en behandeld in de werkplaats van fa. v.d. Heuvel in Dordrecht. Sinds 1 januari 1983 zijn de heren A. van Helden en R.E. Barnard de vaste bespelers van het orgel tijdens de diensten.
De speeltafel

KoppelingenManuaal I + II
Manuaal I - Pedaal
Manuaal II - Pedaal
U kunt het orgel ook beluisteren!!

In de video hieronder wordt het Bätz-orgel bespeeld door Jan Peter Teeuw.