Identiteit en visie

De hervormde gemeente van Rijsoord wil zich allereerst en bij voortduring laten voeden door de Heer van de kerk middels Woord en Sacrament. In de zondagse eredienst klopt dan ook het hart van de gemeente. Daar belijden we Jezus Christus als onze Heer en Zaligmaker en wordt ons geloof versterkt. Zo worden we toegerust voor onze taak in de wereld; danken en bidden, leren, vieren en dienen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Onze gemeente staat in de Christus-belijdende traditie van de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk en wil binnen de PKN een gemeenschap zijn die getuigt van de drieenige God, verbonden met het belijden van het voorgeslacht. Vanuit deze confessionele identiteit willen we een uitnodigende gemeente zijn voor het dorp en voor hen die zich, ook van buiten Rijsoord, met ons verbonden voelen.

Zoals er verschillende leden zijn in het lichaam van Christus, is de geloofsbeleving niet bij alle leden van de gemeente precies dezelfde, en worden er verschillende accenten en prioriteiten benoemd. Maar in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, mogen mensen zich binnen deze veelkleurigheid welkom weten en zich thuis voelen.

De kerkenraad streeft ernaar om deze verschillen recht te doen, ze te respecteren en in haar eigen samenstelling ook die verscheidenheid te weerspiegelen. In onze kleiner en ouder wordende gemeente vragen pastoraat, omzien naar elkaar, en actieve betrokkenheid van en bij de jeugd veel aandacht.

Maar behalve de zorg voor "de huisgenoten des geloofs" hebben we ook een opdracht naar de wereld: getuigen en dienen. Wij willen een kerk zijn met de deuren wagenwijd open, niet in de eerste plaats om zoveel mogelijk mensen naar binnen te halen, maar vooral ook om met het Evangelie als bagage midden in onze eigen leefomgeving te staan. Wij zijn geroepen om de zorgen van de wereld serieus te nemen en te helpen waar dat nodig en mogelijk is. Daarin gaan woord en daad hand in hand.