logo PKN

Kerk en leefgemeenschap

foto vanuit toren

De Hervormde Gemeente Rijsoord functioneert als zelfstandige Hervormde Gemeente van de Protestantse Kerk Nederland. Ze behoort tot de Classis Zuid-Holland Zuid en maakt onderdeel uit van de Ring Dordrecht.
De gemeente vierde in 1980 haar vierhonderd jarig bestaan.
De dorpskern Rijsoord maakt onderdeel uit van de burgerlijke gemeente Ridderkerk.

Het dorp Rijsoord telt ongeveer 3200  inwoners en ligt op het voormalige eiland IJsselmonde tussen Rotterdam (12km) en Dordrecht (9km).
Het ligt in de onmiddellijke nabijheid van een knooppunt van snelwegen.
Rijsoord ligt langs een dode rivierarm, de Waal geheten, en heeft als zodanig een toeristische aantrekkingskracht vanuit de Rotterdamse agglomeratie.

In het bestemmingsplan van de gemeente Ridderkerk heeft de wijk Rijsoord de omschrijving “agrarisch en recreatie”.
Voor basisonderwijs is er in Rijsoord alleen nog een openbare school in de dorpskern.
Leerlingen die de basisschool hebben verlaten kunnen uitgebreid kiezen uit diverse scholen voor voortgezet onderwijs in Ridderkerk, Barendrecht, Dordrecht, Rotterdam en Zwijndrecht.
foto vanuit toren
Een belangrijk deel van de bewoners heeft werk in de geïndustrialiseerde Rijnmond, een ander deel in de agrarische sector. De werkloosheid is een niet al te groot probleem. De middenstand is nagenoeg afwezig.

Voor het doen van inkopen is Rijsoord aangewezen op het nabije Ridderkerk, Barendrecht, Dordrecht en Rotterdam.

De dichtstbijzijnde ziekenhuizen bevinden zich in Rotterdam, Dordrecht en Zwijndrecht.